• Clubhuiscommissie

Guido Wilming, Ricus Tjoelker en Erik van den Berg

Begeleider bar vrijwilligers:
    Guido Wilming, Ricus Tjoelker, Erik van den Berg en Daan Ram

Administratie en communicatie m.b.t. kantine:
    Daan Ram en Ricus Tjoelker

• Het vv Drachten gezondere kantinebeleid

v.v. Drachten heeft een omgeving waar gezonder eten gemakkelijk is. We vinden het belangrijk dat het aanbod en de uitstraling in het clubhuis (en in onze automaten) gezonder is, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leden en bezoekers.

Daarom werken we volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum. We maken hiermee de gezondere keuze de makkelijke keuze.

Ons clubhuis heeft de volgende basis:

-       Het clubhuis biedt in elke productgroep minstens één betere keuze aan
    Binnen de verschillende aangeboden productgroepen (zoals dranken, brood, snacks etc.) biedt het clubhuis minstens één betere keuze aan. Dit geldt voor het uitgestalde aanbod én voor het aanbod in de automaten. Betere keuzes zijn gedefinieerd door het Voedingscentrum.

-       Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes

Het clubhuis hanteert deze drie uitstralingspunten:

1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan alleen betere keuzes;
    2. Op de opvallende plaatsen in de automaten staan alleen betere keuzes;
    3. Als je eten of drinken aanbiedt bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes.

-       Het clubhuis stimuleert water drinken

In ons clubhuis is water altijd beschikbaar, zowel bij het uitgestalde aanbod als in de automaten. We bieden een watertappunt, kannen met water of flesjes water.

-       Onze ambitie

Wij hebben de ambitie om de sportieve omgeving waar onze leden en bezoekers zich in bevinden, een omgeving te laten zijn met een gezonde uitstraling die gezonder gedrag stimuleert.

v.v. Drachten heeft de ambitie om structureel een “ Bronzen Sportkantine” te zijn:

-          Het uitgestalde aanbod en het aanbod in de automaten bestaat voor minimaal [50% procent] uit betere keuzes;

-          We bieden minstens groente of fruit aan;

-          De aankleding van de kantine verleidt tot een betere keuze.

v.v. Drachten werkt structureel aan een Gezondere Sportkantine

Het beleid laat duidelijk zien hoe de organisatie er ook op de lange termijn voor zorgt dat de kantine gezond blijft.

Tevens is het één van de speerpunten van de clubhuisbeheerders, dat deze actief hierop letten en het personeel hierop aansturen.

Met onze clubhuiscommissie hebben wij afgesproken dat we ieder jaar in januari het aanbod in de kantine in kaart brengen met de Kantinescan van het Voedingscentrum en de uitkomst rapporteren aan het hoofdbestuur.